4 BEF

Wanneer ik van werk naar huis rij passeer ik langs twee benzinestations. Ik heb de afwijking om telkens de prijzen te checken. Wanneer ik nog frequent met de moto reed waren dat die van benzine, met de auto zijn dat de prijzen van diesel geworden. Ik heb geen firmawagen, dus price matters. De ene verkoopt zijn diesel aan €0,970, de andere aan € 1,078. Ze liggen op ongeveer 500m van elkaar. Dat verwondert me. Een verschil van €0,108 op amper 500m. Ik kan het niet laten. De oude Belgische frank blijft me achtervolgen,4BEF denk ik dan. Of op een tank van 50l €5 verschil. Mijn vader tankte vroeger 3km verder in het volgende dorp omdat de naft daar 0,5BEF minder stond. En vandaag draaien de mensen hun hand niet meer om voor €0,1 de liter. Straf vind ik het. Vanwaar de redenering dat iedereen het prijsverschil pikt? De prijs blijft, de klanten komen toch. De meeste met bedrijfwagens, 'zal mij een worst wezen hoeveel de diesel staat, bedrijf betaalt toch'. Hey, zijn we niet in economische crisis? Is besparen ook niet zo goedkoop mogelijk tanken? Of is het gemakzucht? Onwetendheid? In Duitsland schillen de prijzen aan de pomp zo hard dat je op het net beter eerst de prijzen in de buurt checkt vooraleer de tank vol te gooien. Of kan het de pomphouder niet schelen? Verdienen die genoeg geld aan hun verwerkt zwart goud dat ze niet met een paar klanten minder inzitten. Of zijn wij als consumenten al zo braaf ingedommelde lammetjes dat ze ons alles kunnen wijsmaken en dat wij het nog pikken ook?

Geen opmerkingen: