Openb. 3:14-22

...of van welke kant je het bekijkt.
De ene zal zeggen 'ja',op de moment dat de andere net 'nee' uit zijn mond hoort rollen. Ze praten over hetzelfde onderwerp. Zijn het in wezen met elkaar eens. En slagen er toch in om mekaar mis te begrijpen. Er zit inderdaad een stuk koppigheid in de weg. Trots zo je het wil. Een lichte vorm van te beroerd om toe te geven dat je het eigenlijk wel met elkaar eens bent. Want "dan zijn we het allemaal met elkaar eens,zegt iedereen 'ja, dat is eigenlijk wel waar, en dan is het stil". -Soms zeg ik dus gewoon 'nee' om de discussie op gang te houden. Om de verloren standpunten eens op tafel te gooien. Niet omdat ik er persoonlijk achtersta. Uit interesse voor de redevoering.- Het doet me glimlachen. Ons sociaal karakter drijft ons op interessante wegen. Het is amusant om te zien dat er een onderliggend vertrouwen en 'graag zien' heerst. Mocht dat niet zo zijn, dan zou geen van beide voorgenoemde partijen zich genoeg op zijn gemak voelen om rustig --al lijk het soms zo niet-- verder te discussiëren. Het neemt zo nog enkele wendingen, tot luid gelach weerklinkt en de woorden 'ik stel het nu wat extreem voor, maar ge begrijpt wat ik bedoel hé'. Het zou leuk zijn mocht die lichtheid ook eens gehandhaafd worden in politieke kringen. Redevoeren. Een goei discussie zonder angst. Maar uit liefde voor het onderwerp. Geen standpunt geschuwd. 'Wil je graag dat ik het extreem voor je uitleg, awel luister dan maar eens...' Er zouden minder gefrustreerde en misnoegde politici in het landschap ronddwalen. En minder moeten worden rechtgezet achteraf. "sorry, dat ik sorry gezegd hebt hé". 'JA' het is wat. Professionele reclamemakers worden aangeschreven om campagnes te ondersteunen zo het heet. Obama heeft sociale media gebruikt dus: "komaan schrijf eens wat hete hangwoorden in mijn advertentie -moeten sommige gedacht hebben, en plak er maar meteen een .eu aan. Dan zijn mijn ambities meteen duidelijk of nee doe maar ne .com".
Grijs. Is wat eruit komt. Niet wit, niet zwart, Grijs. LAUW. '... nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen.'

Geen opmerkingen: